Nieautoryzowane transakcje – pomoc prawna

Nieautoryzowane transakcje – pomoc prawna


Łukasz Oleś
Łukasz Oleś

Bankowość elektroniczna ułatwia niewątpliwie codzienne funkcjonowanie. Wiele osób posiada rachunki bankowe czy karty kredytowe, które obsługuje przez internet. Natomiast może zdarzyć się tak, że ktoś wykorzysta naszą nieufność, czego skutkiem będzie włamanie na konto bankowe. Nie trzeba dodawać, że może to narazić nas na kradzież pieniędzy z konta czy inne nieautoryzowane transakcje.

Nieautoryzowane transakcje – co to jest?

Instytucje finansowe takie jak banki pełnią rolę gwaranta środków pieniężnych. Nieautoryzowana transakcja to taka, której nie akceptował klient. Może dojść do takiej sytuacji, że haker włamie się na konto bankowe i dokona kradzieży z karty kredytowej. Jeżeli do takiej sytuacji doszło, to bank powinien niezwłocznie zwrócić swojemu klientowi pieniądze. Wynika to przede wszystkim z dyrektywy w sprawie usług płatniczych PSD2 oraz ustawy o transakcjach płatniczych. Niestety to tylko teoria, albowiem banki często odmawiają uznania reklamacji przy okazji interpretując przepisy w niewłaściwy sposób

Haker ukradł mi pieniądze z konta lub wziął kredyt – co robić?

Jak postępować w przypadku takiego nieprzyjemnego zdarzenia? W pierwszej kolejności należy poinformować swój bank, zespół cert.pl oraz najbliższą jednostkę policji. Niezależnie od faktu zgłoszenia kradzieży zażądaj od banku zwrotu skradzionych pieniędzy z konta. Zgodnie z zasadą D+1 poszkodowany powinien otrzymać zwrot nie później niż do końca następnego dnia roboczego od stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub zgłoszenia tego faktu.

Nieautoryzowane transakcje – bank odmawia zwrotu środków.

W przypadku odmowy uznania roszczeń należy sporządzić i wnieść reklamację do banku. Należy pamiętać, że wstrzymanie zwrotu jest możliwe tylko wtedy, gdy bank ma uzasadnione i udokumentowane przesłanki, aby sądzić, iż klient próbuje bank oszukać.

Bank ma 15 dni na odpowiedź na reklamację za kradzież pieniędzy z konta.

Bank może żądać zwrotu środków, gdy udowodni, że klient próbował oszukać bank, obowiązki zostały naruszone umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. Może to być np. przechowywanie pinu do karty w widocznym, łatwo dostępnym miejscu.

Nieautoryzowane transakcje – kontakt z kancelarią.

Jeżeli bank nie chce zwrócić pieniędzy skradzionych przez hakera lub anulować zaciągniętego bez wiedzy użytkownika kredytu lub pożyczki, skontaktuj się kancelarią.

    Klauzula informacyjna RODO (wymagane)

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.