Zgłosiłeś szkodę ubezpieczycielowi i spotkała Cię odmowa wypłaty odszkodowania? W artykule wskazówki jak postępować w takiej sytuacji.
Typowe przyczyny negatywnych decyzji ubezpieczycieli.
Najczęstsza przyczyna odmowy uznania roszczeń jest błaha – brak uzupełnionej dokumentacji. Mimo, że zgłaszający szkodę w postępowaniu likwidacyjnym ma niewielkie obowiązki proceduralne, to jednak należy uzupełnić podstawowe dokumenty. Do takich zaliczają się dowód rejestracyjny pojazdu, zgoda na wypłatę pozostałych współwłaścicieli, oświadczenie z miejsca zdarzenia czy o stanie trzeźwości.
Najmniej sensownym działaniem poszkodowanych jest niewskazywanie numeru bankowego, gdy zgadzają się oni z tzw. kwotą bezsporną. Jest to działanie pozbawione logiki, albowiem zakład ubezpieczeń MUSI wypłacić cokolwiek, co oczywiście nie znaczy, że uzyskanie tej kwoty zamyka drogę do dalszych roszczeń.
Kolejną podstawą decyzji negatywnych jest brak notatki policji. Zakład ubezpieczeń samodzielnie się zwraca do właściwej jednostki o stosowny dokument, lecz często robi to jednorazowo i nie monituje. Powoduje to sytuację, w której poszkodowany otrzymuje odmowę, bo „nie ustalono odpowiedzialności”, a sam nie może o taką notatkę wystąpić. Należy w takiej sytuacji bombardować likwidatora mailami i telefonami, a jak to nie pomaga – skargą do Rzecznika Finansowego.
W przypadku polis AutoCasco podstaw może być znacznie więcej. Jako typowe należy wskazać szkodę poniżej franszyzy redukcyjnej, jazda „na podwójnym gazie”, nienależyte zabezpieczenie kluczyków przy kradzieży pojazdu czy najechanie na rozlewisko i zassanie wody.
Odmowa wypłaty odszkodowania – złóż odwołanie.
Po otrzymaniu decyzji odmownej należy szczególnie zapoznać się z jej treścią. Czasami przyczyny są kuriozalne i łatwo sprawę wyprostować. Nieraz wystarczy krótki mail wyjaśniający i nagle następuje zmiana stanowiska. Natomiast jeżeli zakład ubezpieczeń wypowiedział się merytorycznie i wskazuje na argumentację faktyczną i prawną, to należy pozostać czujnym i precyzyjnym. Zgodnie z ustawą o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym reklamację można złożyć w dowolnej formie byleby wynikało z niej, że jesteśmy niezadowoleni z decyzji. Niemniej jednak zaleca się formę pisemną (nieważne czy tradycyjną pocztą czy mailem), albowiem możemy spokojnie przemyśleć naszą taktykę. Następnie należy sformułować odpowiedniej treści reklamację i złożyć ubezpieczycielowi.
Zakład ubezpieczeń ma 30 dni na rozpatrzenie naszego odwołania. W sprawach skomplikowanych może wydłużyć ten termin o kolejne 30 dni, lecz musi wcześniej o tym poinformować występującego z roszczeniem. W przypadku braku odpowiedzi w ustawowym terminie, reklamację uznaje się za rozpatrzoną zgodnie z wnioskiem.
Jeśli zakład ubezpieczeń podtrzyma negatywną decyzję, możemy zwrócić się z wnioskiem o podjęcie interwencji do Rzecznika Finansowego lub wystąpić z powództwem.
Zgodnie z art. 34a ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych powództwo o odszkodowanie z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wytacza się wyłącznie przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania albo siedziby poszkodowanego zdarzeniem powodującym szkodę albo przed sąd właściwy dla miejsca zaistnienia tego zdarzenia. W braku wskazanych wyżej podstaw właściwości miejscowej powództwo można wytoczyć przed sąd właściwy według przepisów o właściwości ogólnej.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela wzór.
Pod tym linkiem mogą Państwo pobrać przykładowy wzór odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Oczywiście każdy przypadek jest inny, co wymaga dokonania pewnych zmian w piśmie.
Kancelaria zajmuje się dochodzeniem roszczeń od zakładów ubezpieczeń, w tym składaniem odwołań od decyzji. W przypadku zainteresowania proszę o kontakt: