Korupcja, zarówno czynna, jak i bierna, to poważne przestępstwa, które podlegają surowym sankcjom karnym. Działania takie godzą w zasady sprawiedliwości społecznej, osłabiają zaufanie do instytucji publicznych i zakłócają funkcjonowanie gospodarki. Polski Kodeks karny szczegółowo reguluje kwestie związane z karalnością korupcji, określając różne konsekwencje dla sprawców w zależności od ich roli w procederze. W niniejszym artykule wyjaśnimy, jakie kary grożą za korupcję czynną i bierną oraz jakie czynniki wpływają na wymiar sankcji.

Korupcja czynna – co to jest i jakie kary przewiduje prawo?

Korupcja czynna, regulowana w art. 229 Kodeksu karnego, polega na wręczeniu, obietnicy wręczenia lub proponowaniu korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za określone działanie osoby pełniącej funkcję publiczną lub mającej wpływ na podejmowanie decyzji. Kluczowym elementem przestępstwa jest zamiar osiągnięcia konkretnej korzyści w wyniku wręczonej łapówki.

Przykładami korupcji czynnej są:

•wręczenie łapówki urzędnikowi w celu przyspieszenia wydania decyzji administracyjnej,

•zaoferowanie korzyści majątkowej funkcjonariuszowi publicznemu za zaniechanie kontroli,

•przekazanie pieniędzy przedstawicielowi firmy w zamian za preferencyjne traktowanie w przetargu.

Kary za korupcję czynną

Zgodnie z art. 229 Kodeksu karnego sprawcy korupcji czynnej grożą:

  1. Kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat w przypadku wręczenia lub obietnicy wręczenia korzyści majątkowej lub osobistej osobie pełniącej funkcję publiczną.
  2. Kara pozbawienia wolności od roku do 10 lat, jeśli korupcja dotyczy znacznej wartości majątkowej.
  3. Kara od 2 do 12 lat pozbawienia wolności, jeżeli sprawca działał w celu osiągnięcia korzyści majątkowej znacznej wartości na szkodę interesu publicznego.

Czynnikami wpływającymi na wymiar kary są między innymi:

  • wartość wręczonej lub obiecanej korzyści,
  • charakter działań podjętych przez osobę, która otrzymała korzyść,
  • rola sprawcy w procederze korupcyjnym (inicjator, pośrednik, współuczestnik).

Korzyści z dobrowolnego ujawnienia przestępstwa

Polskie prawo przewiduje możliwość uniknięcia kary przez sprawcę korupcji czynnej, jeśli dobrowolnie zawiadomi on odpowiednie organy o przestępstwie, zanim zostanie ono wykryte (art. 229 § 6 Kodeksu karnego). Dzięki tej regulacji osoby, które decydują się na współpracę z organami ścigania, mogą uniknąć odpowiedzialności karnej.

Korupcja bierna – czym się różni od korupcji czynnej?

Korupcja bierna to przestępstwo polegające na przyjęciu, żądaniu lub zgodzie na przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za działanie lub zaniechanie działania w ramach pełnionej funkcji. W polskim prawie przestępstwo to jest uregulowane w art. 228 Kodeksu karnego. W przeciwieństwie do korupcji czynnej, w której inicjatywa pochodzi od sprawcy, korupcja bierna dotyczy osób, które nadużywają swojego stanowiska lub władzy w celu uzyskania nieuczciwej korzyści.

Przykładami korupcji biernej są:

  • przyjęcie łapówki przez urzędnika w zamian za wydanie pozytywnej decyzji administracyjnej,
  • żądanie korzyści przez funkcjonariusza publicznego za odstąpienie od działań kontrolnych,
  • zgoda sędziego na przyjęcie korzyści finansowej w zamian za wydanie korzystnego wyroku.

Kary za korupcję bierną

Art. 228 Kodeksu karnego przewiduje następujące kary za korupcję bierną:

  1. Kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat za przyjęcie lub żądanie korzyści majątkowej lub osobistej w związku z pełnioną funkcją publiczną.
  2. Kara pozbawienia wolności od roku do 10 lat, jeśli korzyść dotyczy znacznej wartości majątkowej.
  3. Kara pozbawienia wolności od 2 do 12 lat, jeżeli sprawca działał na szkodę interesu publicznego, przyjmując korzyść znacznej wartości.

Czynniki zaostrzające odpowiedzialność karną za korupcję.

W przypadku korupcji biernej na wymiar kary wpływają:

  • wartość otrzymanej korzyści,
  • konsekwencje działania lub zaniechania sprawcy dla interesu publicznego,
  • stopień nadużycia pełnionej funkcji.

Osoby zajmujące wysokie stanowiska w administracji publicznej lub organach państwowych mogą być szczególnie surowo karane, ponieważ ich działania mają większy wpływ na funkcjonowanie państwa i społeczeństwa.

Środki zapobiegawcze i nadzwyczajne złagodzenie kary

Podobnie jak w przypadku korupcji czynnej, sprawca korupcji biernej może skorzystać z nadzwyczajnego złagodzenia kary, jeśli dobrowolnie ujawni przestępstwo i współpracuje z organami ścigania. Taka współpraca może obejmować dostarczenie dowodów na udział innych osób w procederze korupcyjnym.

Wpływ korupcji na społeczeństwo i gospodarkę

Korupcja, niezależnie od formy, ma negatywne skutki dla społeczeństwa i gospodarki. Powoduje osłabienie zaufania do instytucji publicznych, wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz zakłócenia w funkcjonowaniu mechanizmów rynkowych. Korupcja prowadzi również do marnotrawienia środków publicznych, osłabia praworządność i zwiększa nierówności społeczne.

Rola adwokata w sprawach korupcyjnych

W sprawach dotyczących korupcji czynnej lub biernej adwokat odgrywa kluczową rolę w obronie praw oskarżonego. Może pomóc w analizie materiału dowodowego, przygotowaniu strategii obrony oraz reprezentacji klienta przed sądami. W przypadku osób niesłusznie oskarżonych adwokat może przedstawić dowody na ich niewinność lub podważyć wiarygodność zgromadzonych materiałów.

Adwokat może również doradzić, czy warto skorzystać z instytucji dobrowolnego ujawnienia przestępstwa, co może prowadzić do złagodzenia lub uniknięcia kary. Dzięki wiedzy i doświadczeniu adwokat pomaga zminimalizować konsekwencje prawne i wypracować najlepsze rozwiązanie w danej sytuacji.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.

Ile to 4 + 2?