Jak dochodzi do kradzieży środków z konta bankowego?

Nieautoryzowane transakcje bankowe to coraz częstszy problem, wynikający z działalności cyberprzestępców stosujących różnorodne metody oszustwa. Do najczęstszych należą:

  • phishing – wyłudzanie danych logowania poprzez fałszywe strony bankowe,
  • vishing – podszywanie się pod pracowników banku w rozmowach telefonicznych,
  • spoofing – fałszowanie numerów telefonicznych, aby wzbudzić zaufanie ofiary,
  • smishing – wysyłanie fałszywych wiadomości SMS z linkami do zainfekowanych stron.

W wyniku takich działań klienci tracą dostęp do swoich kont, a przestępcy wykonują nieautoryzowane przelewy. W wielu przypadkach oszuści stosują metody przejmowania kodów autoryzacyjnych, np. poprzez zainfekowanie urządzenia ofiary złośliwym oprogramowaniem.

Czy bank ma obowiązek zwrócić skradzione środki?

Zgodnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych bank ma obowiązek zwrócić klientowi środki utracone w wyniku nieautoryzowanej transakcji. Powinno to nastąpić najpóźniej do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu incydentu. Przepisy przewidują jednak wyjątek – bank może odmówić zwrotu, jeśli udowodni, że klient działał umyślnie lub rażąco niedbale, np. przekazał oszustom dane do logowania lub kody autoryzacyjne.

W praktyce banki często powołują się na ten wyjątek i odmawiają zwrotu środków, twierdząc, że klient sam naraził się na utratę pieniędzy. W takich sytuacjach konieczne może być dochodzenie roszczeń na drodze sądowej.

Ile kosztuje dochodzenie zwrotu skradzionych środków?

Wstępna analiza sprawy jest zazwyczaj darmowa. Konsultacja prawna kosztuje od 300 do 500 zł, natomiast pełne prowadzenie sprawy przez adwokata ustalane jest indywidualnie. W przypadku uzyskania zwrotu środków możliwe jest również dochodzenie od banku odsetek za opóźnienie w ich zwrocie.

Jak zwiększyć szanse na odzyskanie pieniędzy?

Kluczowe jest szybkie działanie po wykryciu nieautoryzowanej transakcji. Poszkodowany powinien:

  • niezwłocznie zgłosić sprawę do banku – najlepiej pisemnie, z żądaniem zwrotu środków,
  • powiadomić policję o popełnieniu przestępstwa,
  • zgłosić incydent do CERT.PL, który monitoruje cyberprzestępczość,
  • zebrać dowody – np. korespondencję z oszustami lub fałszywe SMS-y.

Jeśli bank odmawia zwrotu środków, można złożyć skargę do Rzecznika Finansowego lub Komisji Nadzoru Finansowego. W wielu przypadkach konieczne jest jednak wystąpienie na drogę sądową.

Jak adwokat może pomóc w odzyskaniu pieniędzy z banku?

Adwokat z Katowic może pomóc w następujących kwestiach:

  • analiza sprawy i ocena szans na odzyskanie pieniędzy,
  • przygotowanie formalnego wezwania do banku,
  • negocjacje z bankiem w sprawie zwrotu środków,
  • reprezentowanie klienta przed sądem w przypadku odmowy zwrotu.

Nieautoryzowane transakcje bankowe to problem, z którym można skutecznie walczyć, pod warunkiem odpowiedniego zabezpieczenia dowodów i szybkiego działania.

tel. 32 307 01 77
[email protected]

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.

Ile to 4 + 2?