Odpowiedzialność linii lotniczych według Konwencji Montrealskiej

Zgodnie z Konwencją Montrealską, linie lotnicze mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku opóźnień, za uszkodzenia i utratę bagażu oraz za śmierć lub obrażenia odniesione w wypadkach lotniczych.

Standardy bezpieczeństwa w branży lotniczej

Priorytetem linii lotniczych jest zapewnienie bezpieczeństwa swoim pasażerom. Linie lotnicze odpowiadają za przestrzeganie rygorystycznych standardów bezpieczeństwa lotów oraz przepisów regulujących branżę lotniczą oraz są odpowiedzialne za utrzymanie samolotów w należytym stanie, szkolenie personelu oraz implementację procedur bezpieczeństwa.

Prawa pasażerów i odpowiedzialność linii lotniczych

Linie lotnicze mają obowiązek przestrzegania praw pasażerów, w tym prawa do informacji, odszkodowania za opóźnienia i odmowy wejścia na pokład, oraz prawo do odpowiedniej obsługi w przypadku problemów. Ponoszą odpowiedzialność za odpowiednie szkolenie personelu, w tym pilotów, personelu pokładowego i obsługi naziemnej.

Działania na rzecz ochrony środowiska

Ponadto stoją również przed wyzwaniem minimalizowania wpływu swojej działalności na środowisko naturalne. Zwiększanie efektywności paliwowej, inwestowanie w bardziej ekologiczne technologie oraz podejmowanie działań na rzecz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

Etyka i przepisy branży lotniczej

Firmy lotnicze muszą działać zgodnie z wyznawanymi zasadami etycznymi oraz przestrzegać wszelkich obowiązujących przepisów i praw regulujących działalność branży lotniczej. Oczywiście odpowiedzialność linii lotniczych może różnić się w zależności od kraju, w którym działają, i obowiązujących tam regulacji.

Definicja „wypadku” według Trybunału Sprawiedliwości UE

Niezależna od winy odpowiedzialność przewoźników lotniczych, przewidziana w konwencji montrealskiej, obejmuje nieodpowiednią pierwszą pomoc medyczną udzieloną na pokładzie. Dla uznania zdarzenia za „wypadek” wystarczy, by zdarzenie, które spowodowało uszkodzenie ciała pasażera, miało miejsce na pokładzie. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przypadek poparzenia kawą i wyrok TSUE

Sprawa dotyczyła pasażera, który został poparzony gorącą kawą. Linia lotnicza ponosi odpowiedzialność, gdy pasażer poparzy się kawą. Wyrok TSUE z dnia 19 grudnia 2019 r., C-532/18 (Niki Luftfahrt) – Przewoźnik lotniczy odpowie za śmierć lub uszkodzenie ciała pasażera w wyniku wypadku, mającego miejsce na pokładzie samolotu bądź w trakcie czynności związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem, również wtedy, gdy jest on spowodowany zdarzeniem nieprzewidzianym i mającym nieumyślny charakter – stwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE.

Dochodzenie roszczeń przez pasażerów

Ważne jest to, aby pasażerowie mieli świadomość swoich praw i możliwość swobodnego dochodzenia swoich roszczeń w wyniku, których ponieśli szkodę. W przypadku problemów z odszkodowaniem bądź innymi należnościami, skontaktuj się z Kancelarią.
 
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.

Ile to 4 + 2?