Transport jest jedną z najbardziej prężnych branż. Szczególnie w okresie pandemii jej znaczenie wzrosło, gdyż z uwagi na zamknięcie sklepów, znakomita większość handlu przeniosła się do internetu. Nie ulega wątpliwości, że świadczenie usług transportu drogowego obarczone jest wysokim ryzykiem wyrządzenia szkody. Na jakich zasadach odpowiada przedsiębiorstwo transportowe i jak uzyskać odszkodowanie od przewoźnika?

Odszkodowanie od przewoźnika a prawo przewozowe.

Zgodnie z art. 65 § 1 ustawy Prawo przewozowe przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki. J

ak stanowi art. 65 § 2 ustawy Prawo przewozowe przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności określonej w ust. 1, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, niewywołanych winą przewoźnika, z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej. Dowód, że szkoda lub przekroczenie terminu przewozu przesyłki wynikło z jednej z wymienionych okoliczności, ciąży na przewoźniku.

Tak sformułowana zasada odpowiedzialności tworzy quasi-ryzyko przewozowe. Oznacza to, że to na przewoźniku ciąży ciężar wykazania okoliczności, że nie ponosi on odpowiedzialności za zdarzenie. Zatem to nie właściciel towaru musi wykazywać winę przedsiębiorcy realizującego przewóz.

Konwencja CMR a odszkodowanie za nieprawidłowo wykonaną umowę przewozu międzynarodowego.

Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do wszelkiej umowy o zarobkowy przewóz drogowy towarów pojazdami, niezależnie od miejsca zamieszkania i przynależności państwowej stron, jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsca przewidziane dla jej dostawy, stosownie do ich oznaczenia w umowie, znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest krajem umawiającym się.

Zasady odpowiedzialności przewoźnika świadczącego usługę przewozu międzynarodowego są podobne do tych określonych w przepisach krajowych. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 Konwencji CMR przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpi w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy. Przedsiębiorstwa świadczące usługi transportu międzynarodowego, podobnie jak w przypadku przewoźnika w ruchu krajowym, może zwolnić się o odpowiedzialności,  jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie spowodowane zostało winą osoby uprawnionej, jej zleceniem nie wynikającym z winy przewoźnika, wadą własną towaru lub okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec.

Analizując powyższe można znaleźć duże podobieństwo pomiędzy przepisami dotyczącymi przewozów w ruchu krajowym i międzynarodowym. Oba akty prawne obciążają przewoźnika obowiązkiem wykazania okoliczności, że to nie on odpowiada za szkodę w przewożonym towarze.

Jak uzyskać odszkodowanie od przewoźnika?

Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami krajowymi przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia. Należy zatem dokonać dokładnej inspekcji towaru i ewentualnie niezgodności uwzględnić w odpowiednim dokumencie, Niezwłoczna reakcja odbiorcy jest więc niezbędna, albowiem w przypadku przyjęcia przesyłki roszczenia wobec przewoźnika wygasają. Ustawa wprowadza pewne wyjątki od tej zasady, a to:

  • szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego;
  • zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika;
  • ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika;
  • szkodę niedającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem

Niemniej należy pamietać, aby dokładnie sprawdzić przesyłkę. Podobnie jest w przypadku przewozów międzynarodowych. Jeżeli wykryto nieprawidłowości w przesyłkach, należy  zgłosić ten fakt w terminie siedmiu dni od daty dostawy w przypadku uszkodzenia lub utraty. Jeżeli przesyłka doręczona została z opóźnieniem, to termin ten ulega wydłużeniu do 21 dni. W przypadku upływu terminów uznaje się, że odbiorca otrzymał towar zgodny z umową.

Należy pamiętać o krótkim okresie przedawnienia roszczeń, który wynosi rok od daty doręczenia przesyłki lub daty kiedy przesyłka miała być doręczona. Po tym terminie nie można dochodzić skutecznie odszkodowania przed sądem.

Ubezpieczenie OC przewozu.

Każdy szanujący się przewoźnik powinien posiadać odpowiednie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. W takim przypadku dochodzenie roszczeń jest co do zasady ułatwione, albowiem podmiotem wypłacającym odszkodowanie nie jest firma transportowa, która może nie mieć odpowiednich środków, a zakład ubezpieczeń. Natomiast likwidacja szkód może generować szereg różnego rodzaju trudności, więc warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług adwokata.  

Odszkodowanie od przewoźnika – pomoc prawna adwokata z Katowic.

Jeżeli przewoźnik wyrządził szkodę w towarze, skontaktuj się z Kancelarią:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.
 
Czytaj tekże: