Wielu konsumentów, zwłaszcza starszych, otrzymuje zaproszenia na różnego rodzaju pokazy podczas których mają możliwość zapoznania się z ofertą organizatora. Pokazy często organizowane są w restauracjach czy hotelach. Oferowane produkty natomiast często nie stanowią aż takiej okazji, jak jest to podczas pokazu przedstawiane. Czy konsument może zmienić zdanie w przedmiocie dokonanych zakupów? Jakie przysługują mu uprawnienia wobec przedsiębiorcy?
Zawarcie umowy sprzedaży podczas pokazu jest jak najbardziej legalnym sposobem na pozyskiwanie klientów, jednak konsument ma prawo do zmiany decyzji w przedmiocie nabytych towarów. Przedsiębiorca ponadto nie ma prawa przyjąć od konsumenta zapłaty za towar, który sprzedaje przed upływem terminu do odstąpienia od umowy.
Termin do odstąpienia od umowy zawartej podczas pokazu
Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa (co dotyczy także zakupów online). Jednak jeśli do zawarcia umowy doszło podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, a także podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę podczas której lub w skutek której prowadzi on promocje oraz zawiera umowy z konsumentami termin do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny wydłużony jest do 30 dni. Ważnym jest, aby pamiętać że wizyta w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu musi być nieumówiona, bowiem jeśli konsument zaprosił do domu przedstawiciela przedsiębiorcy w celu zapoznania się z ofertą przedsiębiorcy przysługuje jedynie 14 dniowy okres do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny.
Umowa dotycząca usług finansowych podczas pokazu
Zmiany w ustawie o prawach konsumenta wprowadziły również zakaz zawierania umów o usługi finansowe podczas pokazu czy wycieczki. Oznacza to, że nawet jeśli konsument zdecyduje się na zakup np. drogiego sprzętu, nie może jednocześnie zawrzeć umowy o kredyt konsumencki. Zawarta podczas pokazu umowa tego rodzaju jest nieważna z mocy samego prawa.
Odstąpienie od umowy
Konsument, który zmienił zdanie co do zawartej umowy poza lokalem przedsiębiorstwa w wyniku pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta, powinien złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy przedsiębiorcy. Wystarczy złożenie oświadczenia w terminie, następnie dokonanie zwrotu zakupionego towaru zgodnie z ustaleniami umowy lub instrukcjami przedsiębiorcy.