Każdy samochód w pewnym momencie eksploatacji wymaga wizyty u mechanika. Niezależnie czy dotyczy to przeglądu olejowego czy napraw eksploatacyjnych, posiadacz zmuszony jest do oddania swojego pojazdu celem wykonania niezbędnych czynności. Czasami jednak zdarza się, ze usługa wykonana jest nieprawidłowo. Kiedy i na jakich zasadach przysługuje odszkodowanie od warsztatu samochodowego?

Odszkodowanie od warsztatu samochodowego a rękojmia za wady rzeczy.

W tym miejscu należy wyróżnić dwie kwestie: wadliwie wykonana usługa, którą należy poprawić/wykonać ponownie, a dalsza szkoda w pojeździe, której sprawcą jest mechanik.

Pierwsza sytuacja ma miejsce, gdy przedmiotem zlecenia jest usunięcie usterki, lecz warsztat poprzez swoje działania nie wykonał zlecenia. W takiej sytuacji zlecający naprawę ma roszczenie z tytułu rękojmi. Podstawę do skutecznego dochodzenia roszczeń stanowi art. 638 k.c. (rękojmia za wady dzieła). W przypadku nieprawidłowo wykonanej usługi klient warsztatu ma prawo żądania wykonania ponownej naprawy, obniżenia ceny lub wymianę rzeczy na wolną od wad. Termin do dochodzenia roszczeń wynosi 2 lata od wydania rzeczy. Natomiast, jeżeli klient jest konsumentem, istnieje domniemanie, że wada fizyczna lub jej przyczyna istniała w chwili wydania pojazdu.

Inną sytuacją prawną jest okoliczność, gdy na skutek naprawy dochodzi do uszkodzenia innych elementów pojazdu. Za przykład może posłużyć sytuacja, gdy po wymianie oleju mechanik nie dokręci prawidłowo kurka spustowego i dochodzi do zatarcia silnika. W takim stanie rzeczy dochodzi do powstania szkody i oprócz roszczeń z tytułu rękojmi (ponowna wymiana oleju), poszkodowany ma prawo dochodzenia naprawienia szkody na zasadach ogólnych.

Podstawa prawna dochodzenia odszkodowania za uszkodzenie pojazdu przez warsztat.

Zgodnie z art. 471 k.c. dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Przepis ten mówi o odpowiedzialności kontraktowej. Jeżeli warsztat wyrządzi szkodę w naprawianym przez siebie pojeździe, to poszkodowany może żądać odszkodowania stanowiącego równowartość kosztów przywrócenia rzeczy do stanu sprzed szkody. Ponadto mogą się pojawić dodatkowe roszczenia takie jak utracone dochody (np. pojazd taxi) czy rynkowa utrata wartości pojazdu. Nie ulega wątpliwości, że wszystkie te koszty powinien pokryć sprawca szkody.

Odszkodowanie od warsztatu samochodowego czy zakładu ubezpieczeń?

Coraz częściej mechanicy ubezpieczają swoją działalność w ramach dobrowolnych ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Tego typu produkty pozwalają na dochodzeniu roszczeń bezpośrednio od zakładu ubezpieczeń, który w sposób obiektywny (w teorii) dokonana analizy roszczenia i wypłaci odszkodowanie. Niemniej zdarzają się decyzje odmowne w sytuacji, gdy obiektywnie ubezpieczony ponosi odpowiedzialność. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy adwokata, który pomoże w uzyskaniu należnego odszkodowania.

Uszkodzenie pojazdu przez warsztat – kancelaria adwokacka Katowice.

Jeżeli chcesz dochodzić odszkodowania od mechanika, skontaktuj się z Kancelarią:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.
 
Czytaj także: