Oszustwa internetowe to prawdziwa plaga. Przestępcy korzystają z różnego rodzaju technik, aby dokonać kradzieży środków czy zaciągnąć kredyty. Często zdarza się, że ofiary przestępstwa nie decydują się na zgłoszenie sprawy odpowiednim organom. Zazwyczaj może być to spowodowane obawą przed postępowaniem sądowym, strachem przed poniesieniem porażki lub zwyczajną niewiedzą związaną z możliwościami działania w sprawie. Natomiast zgłoszenie oszustwa internetowego jest konieczne, jeżeli osoba oszukana chce odzyskać swoje środki czy uwolnić się od konieczności spłaty zobowiązania przez nią nie zaciągniętego.

Do kiedy należy dokonać zgłoszenia oszustwa internetowego?

Decydując się na zgłoszenie oszustwa internetowego należy pamiętać, iż każde przestępstwo z czasem ulega przedawnieniu. Zgodnie z regułami kodeksu karnego, za oszustwo uregulowane w art. 286 § 1 grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Oznacza to, iż karalność za nie przedawni się po 15 latach. W tym czasie możemy podejmować wszelkiego rodzaju działania mające na celu rozwiązanie sytuacji zgodnie z prawem.

 

Czy zgłoszenie oszustwa internetowego się przedawnia?

Mając choćby najmniejsze wątpliwości, czy dokonywane ruchy na naszym koncie są prawdziwe, od razu należy skontaktować się z bankiem, w którym prowadzimy rachunek. Często zdarza się jednak, iż działania oszustów są szybsze niż nasza reakcja, w związku z czym może zaistnieć sytuacja, w której stracimy pieniądze na skutek nieautoryzowanych przez nas transakcji. W tym wypadku liczy się nasze działanie – bank jako dostawca usług płatniczych ma obowiązek zwrócić konsumentowi kwotę nieautoryzowanej transakcji najpóźniej do końca następnego dnia roboczego po stwierdzeniu braku jej autoryzacji, zatem pierwszą dokonaną przez nas czynnością musi być zgłoszenie reklamacji.

Natomiast czas na zgłoszenie roszczenia bankowi, w którym padliśmy ofiarą nieautoryzowanych transakcji jest znacznie krótszy niż przedawnienia przestępstwa oszustwa. Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych .użytkownik niezwłocznie powiadamia dostawcę o stwierdzonych nieautoryzowanych, niewykonanych lub nienależycie wykonanych transakcjach płatniczych. Natomiast w świetle art. 44 ust. 2 cytowanej ustawy jeżeli użytkownik nie dokona powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, w terminie 13 miesięcy od dnia obciążenia rachunku płatniczego albo od dnia, w którym transakcja miała być wykonana, roszczenia użytkownika względem dostawcy z tytułu nieautoryzowanych, niewykonanych lub nienależycie wykonanych transakcji płatniczych wygasają.

Padłeś ofiarą oszustwa internetowego i bank nie chce Ci zwrócić środków? Skontaktuj się z Kancelarią.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.

Czytaj także: Oszustwo bankowe na zdalny pulpit
Oszustwo na OLX
Oszustwo na Baltic Pipe
Oszustwo na Netflix
Oszustwo na kryptowaluty